Op 3 februari 2021 kondigde de Commissie voor Economie, Begroting en Financien dat het voorstedelijk en regionaal treinverkeer in Moldavië per 12 februari 2021 wordt gestaakt. Reden hier toe is dat de Moldavische Spoorwegen (CFM, Calea Ferată din Moldova) niet genoeg financiering ontving om de dagelijkse exploitatie veilig te alten verlopen. Volgens de CFM was ruim 70% van de reizigersaantallen eigen personeel daarnaast is in de periode januari tot oktober 2020 het passagiersaantal met 9,2% terug gelopen volgens het Nationaal Bureau voor de Statistiek. Des ondanks zijn er treinen overgebleven in Moldavië al zijn deze niet voor passagiers bestemd of rijden ze op internationale verbindingen met Roemenië en tot 24 februari 2022 ook met Oekraïne.

De diesel treinstellen van het type D1M worden ingezet op de internationale route van Chisinau naar Iasi (RO). Deze treinen beschikken over een air conditioning, Wi-Fi en een speciale lift om minder valide in de trein te helpen. Of dit ook allemaal operationeel is durf ik niet te zeggen. Uit eigen waarneming leek de air conditioning te werken en zag het interieur er uit als een standaard treinstel in West-Europa
De “Prietenia” is de driemaal per week opererende nachttrein van Chisinau naar Boekarest. De trein wordt uitgevoerd met oude Sowjet rijtuigen welk met een beetje geluk getrokken worden door een oude locomotief uit de Sowjet tijdperk. De “Prietenia” bevat twee klasse, Eerste klas (2 personen) en Tweede klas (4 personen). De trein bevat tevens een barrijtuig en beschikt niet over air conditioning. Lees hier alles wat U wilt lezen voordat U met deze trein gaat reizen.