Chisinau – Boekarest – Chisinau “Prietenia”

De “Prietenia” is de driemaal wekelijkse nachttrein die Chisinau met Boekarest verbindt. De “Prietenia” is niet alleen een unieke nachttrein binnen Europa maar ook een essentiële nachttrein waar U niet omheen kan als U reist naar Moldavië. Op deze pagina leest U alles wat U wilt weten over deze trein en hoe een reis met deze bijzondere nachttrein er uit ziet.

Dienstregeling

De “Prietenia” is de trein die U moet nemen om per trein naar Chisinau te reizen. Met drie wekelijkse vertrekken uit Boekarest en Chisinau sluit deze trein perfect aan op de “Dacia” van en naar Wenen.

De “Prietenia” legt de 357 kilometer, 460 km per spoor, afstand tussen Chisinau en Boekarest af in ongeveer dertien uur. In het onderstaande tabel vindt U de dienstregeling anno 2022. In de dienstregelingen zijn de plaatsnamen in het Roemeens en Russisch opgenomen omdat de boekingssystemen van de Roemeense (RO) en Moldavische (RO/RU) Spoorwegen hier mee werken.

Dienstregeling 2022 “Prietenia”

De trein

Ik schreef al eerder dat deze trein uniek is binnen Europa en dat schreef ik met een reden. Dit is de enige trein waar Russische breedspoor rijtuigen op het Europese normaalspoor netwerk rijdt. Russische breedspoor rijtuigen zijn breder en hoger dan de standaard slaaprijtuigen in Europa en dit verschil merk je terug in het comfort. Doordat de trein breder is is er meer ruimte voor een langere bed/bank en een bredere gang. De “Prietenia” kent twee klassen waarin U kan reizen. Tweede klas, een coupé voor vier personen, en Eerste klas, een coupé voor twee personen.

Tweede Klasse

De tweede klasse in de “Prietenia” is de standaard “Kupe” welk standaard was ten tijden van de Sowjet-Unie. Ik zelf heb geen actueel beeld van hoe deze klasse er uit ziet bij de Moldavische spoorwegen. Uit mijn ervaringen uit 2012 zijn dit de standaard bruin houten interieurs met de bekende leren banken en rugleuning van de Trans-Siberië Express. Ik meende een foto te hebben van dit interieur maar mijn geheugen schoot te kort. . Uiteraard bied de “Prietenia” ook een uit rol baar matras en een degelijke kussen aan voor de nacht. Beddengoed is inbegrepen. de tweede klasse heeft geen air conditioning en stopcontacten om je mobiel op te laden.

Train "Prietenia" Chişinău-București interior
Tweede klasse “Prietenia” (C) Timon Kruijk

Eerste klasse

De eerste klasse heeft de zelfde ruimte als de tweede klasse maar dan huisvest het slechts twee personen in plaats van vier. De eerst klasse heeft daarom geen stapelbedden, hoewel de schroefgaten en het uitklap trappetje doet vermoeden dat dit een voormalig “kupe” rijtuig is geweest. De dikke rugleuning kan wat vervelend zijn tijdens de nacht, zeker als U een zij slaper bent, of als rug slaper kan de bank wat smal over doen komen. Iets waar U in “Kupe” niet veel last van heeft. Groot voordeel, U slaat met twee snurkers minder.

20220520_RO_Bucuresti Gara de Nord_Prietenia First Class Interior (2)
Eerste klasse “Prietenia”

Sanitair

Aan beide zijde van het rijtuig zijn klassieke toiletten te vinden. U spoelt door door middel van een pedaal spoelt uw ontlasting zo het spoor op. In de rijtuigen is in ieder geval koud water tot uw beschikking voor het wassen en het poetsen van de tanden.

Drop chute toilet onboard our elderly Russian Railways sleeping carriage
Oud toiletten in Russische treinen (C) Marcus Wong

Barrijtuig

De “Prietenia” bevat een barrijtuig waar U simpele dranken als frisdrank, koffie, thee, bier, wijn en wodka kan kopen en simpele snacks als nootjes en chips. U kunt er niet pinnen en alle prijzen zijn in Moldavische Lei, maar ongetwijfeld dat iemand in de trein wel ergens Euro’s kan wisselen. Het barrijtuig bevindt zich in rijtuig vijf tussen de tweede klasse en eerste klasse rijtuigen.

Train "Prietenia" Chişinău-București interior
Barrijtuig “Prietenia” (C) Timon Kruijk

Tickets, prijzen en boeken

Tickets voor de “Prietenia” zijn te koop bij de internationale loketten op het station van Chisinau en Boekarest Gara de Nord, ongetwijfeld dat de tickets ook te koop zijn bij de internationale loketten in Roemenië. De websites van de Moldavische spoorwegen (CFM) en de Roemeense spoorwegen (CFR) bieden de mogelijkheid aan om online deze trein te reserveren.

Waar de CFR in het boekingssysteem spreekt over een reservering, heb ik het vermoeden dat je alsnog de tickets fysiek dient af te halen bij het internationaal loket. Bij de CFM zijn ze eerlijk en geven ze in het boekingssysteem aan dat er meer plaatsen beschikbaar zijn bij het loket op het station, of je een e-ticket krijgt of een reservering om d tickets op te halen op het station is onduidelijk.

In tegenstelling tot de website van de CFM is het boekingssysteem niet alleen beschikbaar in het Roemeens en Russisch maar ook in het Engels. Ga naar het boekingssysteem van de CFM

De Roemeense spoorwegen, de CFR, biedt haar boekingssysteem aan in het Roemeens en Engels Ga hier naar het boekingssysteem van de CFR .

Prijzen voor de “Prietenia” liggen rond de € 30,- (Dertig euro) voor een enkeltje tweede klasse en € 35,- (Vijfendertig euro) voor een enkeltje eerste klasse. Uiteraard krijgt U de prijs te zien in de lokale valuta naar de hand van de actuele wisselkoers.

Bij het internationaal loket van de Roemeense spoorwegen krijgt U twee biljetten voor uw reis naar Chisinau. Een traject biljet en een plaatsreservering. Let wel op dat de zitplaats reservering andere locatie van de plaats (Boven, middel of onder) kan afwijken van wat U aangegeven heeft bij het loket. Dit heeft te maken dat de plaats nummering in het voormalig Sowjet-Unie anders is dan in de Europese Unie.