Kazachstan is het negende grootste land ter wereld met slechts een populatie van 19 miljoen inwoners. Desondanks heeft Kazachstan een uitgebreid spoorwegnetwerk welk zich focust op het verbinden van de grote, veelal, industriële gebieden en de daarbij behorende steden. Mat 16.000 km aan spoor heeft Kazachstan veel treinreis plezier te bieden. Lees op deze pagina alles wat je dient te weten voordat je naar Kazachstan reist.
Praktische informatie
Visa
Kazachstan is een voormalig Sovjetrepubliek. Dit klinkt spannend en veel trage en complexe procedures maar niets is minder waar. Nederlanders en Belgen hebben geen visum nodig om Kazachstan te bezoeken mits je bezoek korter is dan 30 dagen. Zie hier het overzicht voor visas voor Kazachstan .
Geld en betalingen
De Kazachse munt is de Tenge (₸). Door de inflatie wordt de Tiyn (cent) niet meer gebruikt. Tenge is afkomstig van het Oudturkse woord Tenkhe wat balans betekend. In tegenstelling tot Nederland is pinnen in Kazachstan niet normaal. Waar dit mee te maken heeft durf ik U niet te vertellen Wat mee speelt is dat Kazachstan een ontzettend uitgestrekt land is en mobiele connectie niet altijd vanzelfsprekend is. Dit maakt het gebruik van (mobiele) pinapparatuur lastig. Het is raadzaam om genoeg contact geld bij U te hebben. Bij grote banken kan gepind worden al is mijn advies om contanten in Euro of Amerikaanse Dollar mee te nemen. Let hier wel bij op dat de Kazachse banken kritisch zijn naar de kwaliteit van de biljetten. Ezelsoortjes en kleine vouwscheurtjes worden doorgaans afgekeurd. Als U wilt pinnen controleer bij uw bank of uw pas geactiveerd moet worden voor Azië.
Tijd
Sinds 1 maart 2024 heeft Kazachstan één tijd zone. Kazachstan zit nu in zijn geheel op UTC +5. Dit betekend dat het in Kazachstan vier uur later is dan in Nederland, en drie uur later met zomertijd.
Mobiele telefonie en data
Kazachstan ligt buiten de Europese Unie en daarom zijn de Europese telefonie en data bundels/abonnementen niet geldig. Mobiele providers bieden buitenlandbundels aan. Toch is het raadzaam om ter plekke een prepaid abonnement af te sluiten bij de lokale providers, mijn voorkeur heeft Beeline. Houdt er wel rekening mee dat niet overal mobiel bereik is in Kazachstan. Grote steden, de regio daarom heen en grote knooppunten in het spoorwegnetwerk hebben vaak bereik. Daar buiten niet. Dus wees niet verbaasd als het luisteren naar muziek of het versturen van berichten niet lukt op lange trein ritten. Zeet in de nacht de telefoon op slaapstand. Mocht de trein langere tijd halteren op een groot station dan wordt u niet wreed gewekt door de mobiele pretmachine.
Veiligheid
Kazachstan is een veilig land. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft Kazachstan als geel geclassificeerd. Kijk voor de actuele informatie op hun website.
Treinkaartjes
Er zijn twee manieren om aan treinkaartjes te komen in Kazachstan. Door ze te kopen op het station bij het loket of online. Online zijn er twee aanbieders voor de treinkaartjes in Kazachstan. De Spoorwegen van Kazachstan. en Tickets.kz. . Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar tickets.kz. Hun website werkt prettig en U hoeft geen Kazachs telefoonnummer te hebben bij het boeken, dat was een vereiste van bij de Kazachstaanse Spoorwegen. Daarnaast heeft tickets.kz een goede klantenservice via Whatsapp. Let wel op dat ze Uw Engelse berichten vertalen en in het Russisch terug antwoorden.
Het is verstandig om treinen tijdig te boeken. Een paar weken van te voren is het beste. De trein is een geliefde methode om te reizen en de lagere plaatsen genieten de voorkeur. Een paar dagen voor vertrek lukt het om de lagere plaats nog te krijgen maar verwacht ze niet. OP de dag zelf zijn meestal nog de vrije hogere plaatsen beschikbaar.
De treinen
Kazachstan klinkt niet als een land waar comfort en luxe prioriteit heeft. Toch zijn de treinen er best comfortabel al moet je soms best wat kunnen incasseren. Grof weg zijn er twee type treinen in Kazachstan. De snelle Talgo treinen en de oude tragere Sowjet treinen. Beiden hebben hun voor en nadelen.
Talgo
Talgo is een Spaanse fabrikant van treinstellen en rijtuigen. In Kazachstan rijden deze treinen tussen de grote steden. Deze treinen zijn doorgaans sneller dan de standaard treinen en hebben betere voorzieningen. Denk hierbij aan toiletten, die overigens ook beter worden onderhouden en vergelijkbaar zijn met in Nederland, en air conditioning. Het grote voordeel van deze treinen is dat ze een eigen energiebron hebben en ook gedurende de langere stops een werkende air conditioning hebben.
Nadeel van deze treinen is dat ze wel krap zijn. In de compartimenten is weinig plaats voor grote bagagestukken en de coupes zijn kleiner dan de traditionele treinen. Door de “jacobs” draaistellen voelt het Kazachse spoor soms oncomfortabel aan in deze treinen. Midden in de trein bevindt zich een bar en restauratie.