Ik ben Martijn geboren in 1991 in Friesland. Door geboren te zijn in een regio waar de trein voornamelijk een regionale functie vervulde zag ik de trein niet meer dan een transportmiddel op korte afstanden. Met de trein naar Leeuwarden of Groningen maar de hoofdrol voor vakanties naar was nog altijd de auto.
–
Van jongs af aan had ik een grote interesse voor de klassieke wereld en had een groot verlangen om eens het Colosseum, de Akropolis en de Pyramides met eigen ogen te aanschouwen. In de atlas zocht ik deze plaatsen op en kreeg mee dat je dan moest gaan vliegen. Tijdens het bladeren in de atlas werd ik bevangen door landen met enorme omvang van als de Sowjet-Unie. Nadat mijn vader me verteld had dat er een trein dwars door de Sowjet-Unie reed en er elf dagen overdeed om vanuit Moskou naar Vladivostok
Al snel werd mijn interesse gewekt. Wie gaat nou elf dagen in een trein zitten? Waarom gaan mensen elf dagen in de trein zitten? Hoe slapen ze? Hoe eten ze? Hoe gaan ze naar de WC? Kunnen ze douchen? Kunnen de kinderen spelen? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op kon vinden met mijn trein ervaringen naar Leeuwarden en Groningen. Met grote nieuwsgierigheid leende ik boeken voer grote en mooie treinreizen bij de lokale bibliotheek. Tot grote teleurstelling waren er enkele foto’s gewijd aan de trein en zijn interieur. Gelukkig spraken de landschapsfoto’s zo aan dat ik ontzettend graag zou willen kijken in Rusland, Mongolië en de Verenigde Staten van Amerika.
In 2001 en 2002 gingen we eens niet met de auto naar Frankrijk, maar met de autoslaaptrein. Het gemak en de comfort van de trein en het gemak en comfort van je eigen auto in Zuid-Frankrijk. Een betere combinatie is niet mogelijk. De autoslaaptrein heeft mijn liefde voor treinreizen aangewakkerd. Wat is er nou mooier dan te gaan slapen in Noord Frankrijk en wakker te worden met de landschappen van Zuid Frankrijk en dit voorbij te zien gaan met een glas jus d’orange en een croissantje. De autoslaaptrein heeft mijn hart voor het treinreizen veroverd, iets wat Transavia niet heeft gedaan voor de vliegvakantie en de ski reis met school niet heeft gedaan voor wintersport en busreizen.
In 2011 maakte ik mijn eerste grote treinreis naar Roemenië en Servië en nog geen jaar later maakte ik een rondreis met vrienden door Moldavië, Oekraïne en Wit-Rusland om een jaar later met mijn vader de Trans-Mongolië Express te bereizen. Op deze website wil ik U meenemen op mijn reizen en je verder informeren over Europa, de spoorwegen en hoe een treinreis te organiseren.