De maand mei stond in het teken van de terugkomst van de nachttrein naar Amsterdam. Voordat deze feestelijke gebeurtenis werd er bekend gemaakt dat het Duitse Rail Adventure een meerderheidsaandeel had verworven in Railexperts. Op het zelfde moment werd de 9903 van Railexperts onthuld in de bekende grijze kleurstelling van Rail Adventure. Op die zelfde dag werd de ICNG 3204 overgebracht naar Amsterdam. Foto’s van deze trein zijn genomen nabij Soest in de Eempolder.
Op zondag negen mei werd er een testrit uitgevoerd met de Nightjet naar en van Amsterdam. In verband met het aanstaande Eurosongfestival in Rotterdam besloot de Oostenrijkse delegatie de nachttrein te nemen naar Amsterdam. In de ochtend werd de Nightjet opgewacht in Abcoude en ’s avonds het vertrek uit Amsterdam Centraal.
Op Hemelvaartsdag werden uit de omgeving van Arnhem diverse werktreinen richting Groningen gereden. Deze treinen van Swietelsky werden vastgelegd op Arnhem Centraal en Ede-Wageningen.
Op 25 mei was het zover, de eerste commerciële inzet van de Nightjet naar en van Amsterdam was een feit. Door mijn werk kon ik niet de aankomst in de ochtend bijwonen en moest ik het doen met het vertrek.
En op 27 mei stond er wederom een NS Vectron voor de Intercity uit Berlijn.
En als afsluiter werd er door het Spoorwegmuseum en Stichting 2454 CREW een rondrit georganiseerd met de twee Motorposten. Hier is de combinatie in Arnhem.