In de eerste maand van 2021 was er veel verscheidenheid op het spoor te zien en het begon al vrij vroeg in januari met een niet al te vrolijke rit.
De Karel Foundation verzorgt ritten waar de opbrengsten gaan naar het goede doel van het KWF. Op 2 januari verzorgde De Karel een rit van Tilburg naar Zandvoort aan Zee via Alphen aan de Rijn en Haarlem. De doel van deze rit was om de ongeneselijke zieke Christel een leuke dag te bezorgen met haar dierbaren. Deze dag werd besteed aan de Nederlandse kust en werd verzorgd door Stichting Ambulance Wens en de Karel Foundation.
Op 16 januari was er sneeuw en ijzel voorspeld, en wonderbaarlijk kwam het ook nog uit. Een reden om unieke plaatjes en beeld materiaal te maken op Amsterdam centraal. Besneeuwde perrons, vonkende stroomafnemers en sneeuwvlokken op daken en ramen zijn niet alledaags in de Nederlandse winters. Dit leverde zo nu en dan spectaculaire beelden op door vonken bij de stoomafnemer.
In het weekend van 23 en 24 januari werd er onderhoud gepleegd aan de Betuweroute en gewerkt aan het derde spoor in Duitsland, een gelegenheid om diverse bontgekleurde locomotieven van de goederenvervoerders vast te leggen. Al vrij snel passeerde de 193 623 van Rail Force One me. De locomotief die door velen wordt gewaardeerd op zijn stoere uiterlijk, een uiterlijk wat hier niet in de smaak valt.
De Zwitserse vervoerder BLS Cargo heeft haar locomotieven uitgerust met prachtige afbeeldingen van de Zwitserse Alpen, helaas zijn er mensen die dit niet mooi genoeg vinden en bereid zijn om er een extra kleur aan toe te voegen.
Voor de Europese verkiezingen van mei 2019 ruste DB Cargo diverse locomotieven uit in een speciale kleurstelling. Met deze kleurstelling wil DB Cargo benadrukken dat Europa één gemeenschap is. Hun Vectron locomotieven zijn een duidelijk voorbeeld van de Europese operatie van DB Cargo. Hun locomotieven passeren dagelijks diverse Europese grenzen. Deze trein benadrukt dit want deze, zogenaamde, Pushkow-shuttle is onderweg van het Belgische Antwerpen anar het Poolse Pushkow.
Op 31 januari bracht HSL Logistik een keteltrein over van Duitsland naar Rotterdam. De route liep via Bad Bentheim, Amersfoort en Breukelen. Hier staat de trein met de in rode kleur getooide 186 382. De teksten op de locomotief geven weer dat HSL Logistik een Europees opererende organisatie is en belang heeft bij een verenigd Europa.
Lange tijd heeft Railpromo de Dinertrain gereden door Nederland. De trein was te herkennen aan de frisse blauw/witte kleurstelling. Nu de ritten stilliggen worden de locomotieven verhuurd aan diverse goederenvervoerders. Hier staat de 101001 met de Coevordenshuttle te wachten in Amersfoort. Na de faillissement van Railpromo zijn de locomotieven eigendom van Train Charter Service en is op dit moment geleased door Bentheimer Eisenbahn.
Op 31 januari werd de nieuwe ICNG 3113 van de NS overgebracht vanuit Duitsland naar Watergraafsmeer in Amsterdam. Door wetgeving diende deze trein overgebracht worden door middel van een locomotief, een mooie klus voor Railexperts die met hun recent aangeschafte 9902 dit transport uitvoerde. De wagens die de ICNG omringen dienen als koppel- en remwagens.